Ab - Udzielenie pozwolenia na budowę lub rozbiórkę

Kod wydziału:

Ab

Nazwa usługi:

Udzielenie pozwolenia na budowę / rozbiórkę

Podstawa prawna:
  • art. 32, art. 33 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo  budowlane (t.j. Dz. U. z  2010 r. Nr  243, poz. 1623 z późn. zm.)
  • art. 37 ustawy Prawo budowlane - ważność decyzji o pozwoleniu na budowę / rozbiórkę 
  • art. 39 ustawy Prawo budowlane - w przypadku budynków wpisanych do rejestru zabytków lub położonych w strefie ochrony konserwatorskiej
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

Potrzebne dokumenty:

Wniosek o pozwolenie na budowę / rozbiórkę – powinien zawierać:
  • dane identyfikacyjne inwestora (imię, nazwisko lub nazwa, adres)
  • w przypadku ustanowienia pełnomocnictwa dane identyfikacyjne pełnomocnika (imię, nazwisko lub nazwa, adres)
  • dane identyfikacyjne inwestycji (nazwa i rodzaj całego zamierzenia budowlanego, rodzaj obiektu lub zespołu obiektów, lokalizacja – nr działki, nr lub nazwa obrębu, gmina)

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:
  • cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami wymaganymi przepisami szczególnymi oraz zaświadczenia, o których mowa w art.12 ust.7, aktualnym na dzień opracowania projektu
  • oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
  • ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
  • decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, jeśli jest ona wymagana zgodnie z przepisami ustawy Prawo ochrony środowiska (tj. Dz. U.  z 2008 r. nr 25 poz. 150 z późn. zm.)
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej lub podstawę prawną zwolnienia z opłaty skarbowej
  • oryginał lub uwierzytelnioną kopię pełnomocnictwa udzielonego osobie działającej w imieniu inwestora
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo

Do wniosku o pozwolenie na rozbiórkę należy dołączyć:
  • zgodę właściciela obiektu na rozbiórkę obiektu objętego wnioskiem
  • szkic usytuowania obiektu budowlanego
  • opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
  • opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
  • pozwolenia, uzgodnienia lub opinie innych organów, a także dokumenty, wymagane przepisami szczególnymi
  • w zależności od potrzeb, projekt rozbiórki obiektu
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej lub podstawę prawną zwolnienia z opłaty skarbowej
  • pełnomocnictwo udzielone osobie działającej w imieniu inwestora
  • dowód wniesienia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo

W przypadku, gdy obiekt znajduje się w strefie ochrony konserwatorskiej lub jest wpisany do rejestru zabytków, stosuje się art. 39 ust. 2, który mówi, że:
Pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego wpisanego do rejestru zabytków może być wydane po uzyskaniu decyzji Generalnego Konserwatora Zabytków działającego w imieniu ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o skreśleniu tego obiektu z rejestru zabytków.

Opłata skarbowa:

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie pozwolenia na budowę / rozbiórkę:
  • wysokość opłaty skarbowej określa część III ust. 9 i 11 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2006 r. nr 225 poz. 1635, z późn. zm.)
  • nie podlega opłacie skarbowej dokonanie czynności urzędowej, wydanie zaświadczenia oraz zezwolenia w sprawach budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej)

Dokładne określenie miejsca wykonywania usługi:

Starostwo Powiatowe w Braniewie, Plac Piłsudskiego 2
Wydział Architektoniczno-Budowlany, II piętro, pokój nr 308, tel. 55 644-02-30 (naczelnik wydziału), 55 644-02-31 do 33  w godz. 7:30 – 15:30

Dokumenty należy złożyć w sekretariacie Starostwa Powiatowego w Braniewie, pok. 213, w godz. 7:30 – 15:30, tel. 55 644-02-04, fax: 55 644-02-05 lub przesłać pocztą na adres starostwa.

Czas realizacji usługi:
  • organy administracji publicznej obowiązane są załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki, nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowane nie później niż w ciągu dwóch miesięcy (art. 35 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego)
  • do 65 dni od dnia złożenia wniosku – nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu (art. 35 ustawy Prawo budowlane)

Informacje o trybie odwoławczym:

Od decyzji o pozwoleniu na budowę / rozbiórkę przysługuje stronom odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za pośrednictwem Starosty Braniewskiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji

Pliki do pobrania:
  1. Wniosek o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę
  2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane
  3. Wniosek o udzielenie zgody na odstępstwo od warunków technicznych
  4. Uzupełnienie dokumentacji na podstawie wezwania / postanowienia

Wytworzył: Agnieszka Wasilewska (26 września 2011)
Opublikował: Mirosław Wolak (27 września 2011, 11:35:14)

Ostatnia zmiana: Mirosław Wolak (20 grudnia 2016, 13:14:54)
Zmieniono: Zaktualizowano formularze wg wzoru obowiązującego od 17 grudnia 2016r.

rejestr zmian tej informacji »


Liczba odsłon: 6582

wersja do zapisu wersja do druku

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Zamknij