Wieloosobowe Stanowisko Pracy do spraw Bezpieczeństwa Publicznego, Obrony Cywilnej, Zdrowia i Spraw Społecznych, dane kontaktowe i zadania
Dane kontaktowe:
Starostwo Powiatowe w Braniewie
Wieloosobowe Stanowisko Pracy do spraw Bezpieczeństwa Publicznego, Obrony Cywilnej, Zdrowia i Spraw Społecznych
Plac Piłsudskiego 2, 14-500 Braniewo
Stanowisko ds. Obronnych i obrony cywilnej
II piętro, pokój 312,
tel. 55 644 02 56, fax: 55 644 02 54
e-mail: sprawy.obronne@powiat-braniewo.pl
Stanowisko ds. Ochrony zdrowia i spraw społecznych
II piętro, pokój 313,
tel. 55 644 02 55, fax: 55 644 02 54
e-mail: wso@powiat-braniewo.pl
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa publicznego i zarządzania kryzysowego
II piętro, pokój 312,
tel. 55 644 02 55, fax: 55 644 02 54
tel. kom. 508 351 115
e-mail: wso@powiat-braniewo.pl
Informacje o wszelkich zagrożeniach, zdarzeniach nadzwyczajnych i sytuacjach kryzysowych występujących na terenie powiatu braniewskiego należy zgłaszać:
- W dniach pracy starostwa [7:00-15:00] do sekretariatu Starostwa Powiatowego w Braniewie,
tel. 55 644 02 00, fax. 55 644 02 05
e-mail: starostwo@powiat-braniewo.pl
lub do
Stanowisko ds. Bezpieczeństwa publicznego i zarządzania kryzysowego - Po godzinach pracy starostwa [15:00-7:00] oraz niedziele, święta i dni wolne ustawowo od pracy należy przekazywać na Stanowisko Kierowania Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Braniewie
tel. 55 620 55 00
fax. 55 620 55 09
tel. alarmowy 998
e-mail: skkp.braniewo@skkw.olsztyn.pl
Wykaz spraw i sposób ich załatwiania
Zadania:
- W zakresie zarządzania kryzysowego:
- Realizowanie zadań związanych z monitorowaniem i reagowaniem na zdarzenia kryzysowe występujące na terenie Powiatu Braniewskiego.
- Realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego w tym:
a) opracowanie i bieżąca aktualizacja Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
b) realizacja zaleceń do Powiatowego Planu Zarządzania Kryzysowego,
c) opracowanie projektu zaleceń Starosty dla organów Gmin do gminnych planu zarządzania kryzysowego,
d) opiniowanie i przedkładanie do zatwierdzenia Staroście gminnych planów zarządzania kryzysowego. - Organizacja systemu łączności, alarmowania i współdziałania między podmiotami uczestniczącymi w działaniach ratowniczych na obszarze Powiatu Braniewskiego.
- Przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach, zdarzeniach kryzysowych i klęskach żywiołowych lub innych zagrożeniach.
- Przekazywanie komunikatów meteorologicznych, a także innych ostrzeżeń do Gmin, służb, inspekcji, straży oraz administracji zespolonej i niezespolonej.
- Obsługa administracyjno-biurowa Powiatowego Zespołu Zarządzania kryzysowego i udział w jego pracach.
- Współpraca z służbami, inspekcjami i strażami powiatowymi oraz samorządami w realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Sporządzanie raportu dobowego, doraźnego lub sytuacyjnego o zdarzeniach kryzysowych i przekazywanie do Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.
- Organizacja pełnienia dyżuru Starosty w razie wystąpienia zagrożeń lub zdarzeń noszących znamiona kryzysu oraz stanu klęski żywiołowej.
- Aktualizacja dokumentacji dyżuru Starosty utworzonego dla potrzeb reagowania w sytuacji kryzysowej.
- Opracowanie projektów decyzji, zarządzeń i wytycznych Starosty z zakresu zarządzania kryzysowego.
- Współdziałanie z Centrami Zarządzania Kryzysowego organów administracji publicznej.
- Gromadzenie utrzymywanie i bieżąca aktualizacja bazy danych niezbędnych w procesie zarządzania kryzysowego.
- Współpraca z organizacjami wojskowymi, powiatowymi służbami, inspekcjami i strażami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne oraz z podmiotami prowadzącymi monitoring środowiska.
- Współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej w zakresie zarządzania kryzysowego.
- Koordynowanie akcji zwalczania klęsk żywiołowych i innych nadzwyczajnych zagrożeń.
- Koordynowanie realizacji zadań Służby Dyżurnej zapewniającej operatywne przekazywanie decyzji i informacji na wypadek zdarzeń kryzysowych.
- Koordynowanie funkcjonowania systemów łączności i komunikacji sieci zarządzania kryzysowego.
- Dostarczanie niezbędnych informacji o istotnych wydarzeniach z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego dla Starosty i zespołu zarządzania kryzysowego.
- Współudział w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu szkoleń oraz ćwiczeń w zakresie reagowania na potencjalne zagrożenia.
- W zakresie ochrony przeciwpowodziowej:
- Opracowanie i aktualizacja Powiatowego Planu Operacyjnego Ochrony przed Powodzią.
- Udział w przeglądach wałów i urządzeń hydrotechnicznych organizowanych przez zarządców wód i obiektów.
- Opracowanie projektów zarządzeń Starosty o ogłoszeniu i odwołaniu pogotowia i alarmu przeciwpowodziowego.
- Sporządzanie informacji o stanie technicznym urządzeń melioracji wodnych podstawowych spełniających funkcje ochrony przeciwpowodziowej na terenie powiatu.
- Przygotowywanie informacji dla Starosty zakresu stanu ochrony przeciwpowodziowej Powiatu Braniewskiego.
- Prowadzenie monitoringu hydrologiczno - meteorologicznego na potrzeby ochrony przeciwpowodziowej.
- Prowadzenie spraw związanych z usuwanie skutków powodzi.
- Sporządzanie wykazu obiektów przewidzianych do ochrony przez wojsko w czasie spływu wielkich wód powodziowych.
- Organizacja i prowadzenie powiatowego magazynu przeciwpowodziowego.
- W zakresie bezpieczeństwa publicznego:
- Obsługa administracyjno-biurowa Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Powiatu Braniewskiego oraz przygotowywanie rocznego sprawozdania z jej prac.
- Podejmowanie czynności polegających na skoordynowaniu działań powiatowych służb, inspekcji i straży w celu poprawy bezpieczeństwa.
- Przygotowywanie projektów poleceń Starosty do wydania ich kierownikom powiatowych służb, inspekcji i straży, dotyczących podjęcia działań zmierzających do usunięcia zaistniałych zagrożeń, w stanie faktycznym bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa.
- Współdziałanie z inspekcjami strażami i inspekcjami oraz samorządami w zakresie spraw związanych z bezpieczeństwem publicznym.
- Realizacja zadania Powiatu w zakresie art.130a ustawy Prawo o ruchu drogowym:
a) wyznaczanie podmiotu do usuwania pojazdów z dróg powiatu i ich parkowanie na koszt właściciela pojazdu,
b) przygotowanie projektów uchwał w zakresie ustalania wysokości opłat za usuwanie pojazdów z dróg i ich parkowanie,
c) prowadzenie spraw związanych z usunięciem pojazdów z dróg. - Realizacja zadań Powiatu w zakresie art. 30 ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych:
a) wyznaczanie podmiotu do usuwania i przechowywania statków lub innych obiektów pływających na obszarze powiatu,
b) przygotowanie projektów uchwał w zakresie ustalania wysokości opłat za usuwanie statków lub innych obiektów pływających,
c) prowadzenie spraw związanych z usunięciem statków lub innych obiektów pływających na terenie powiatu. - Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i bezpieczeństwem ruchu drogowego przy przemarszu pielgrzymek, procesji oraz innych imprez o charakterze religijnym na drogach publicznych powiatu.
- W zakresie ochrony zdrowia i spraw społecznych:
- Ustalenie rozkładu godzin pracy aptek ogólnodostępnych działających na terenie powiatu do potrzeb ludności w celu zapewnienia dostępu świadczeń również w porze nocnej, w niedziele, święta i inne dni wolne od pracy.
- Wydawanie zezwolenia na sprowadzenie zwłok i szczątków ludzkich z zagranicy w celu ich pochowania.
- Wyznaczenia podmiotu do przewozu zwłok osób zmarłych lub zabitych w miejscach publicznych na terenie powiatu.
- Współdziałanie z różnymi instytucjami zajmującymi się promocją zdrowia i edukacją zdrowotną.
- Współdziałanie z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze
i humanitarne. - Wydawanie zezwoleń na przeprowadzenie zawodów sportowych, rajdów, wyścigi, zgromadzeń i innych imprez, które powodują utrudnienia w ruch drogowym lub wymagają korzystania z drogi w sposób szczególny.
- Obsługa Biura Rzeczy Znalezionych - przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru.
- Monitorowanie i analiza wskaźników zdrowotnych, opracowywanie i wdrażanie programów profilaktycznych promocji zdrowia.
- Prowadzenie nadzoru nad dostępnością świadczeń realizowanych przez apteki na terenie powiatu we współpracy z Okręgową Radą Aptekarską.
- Prowadzenie spraw związanych z przyjęciu do domu pomocy społecznej osoby o której mowa w art. 38 ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
- Prowadzenie spraw związanych ze wyznaczaniem lekarza właściwego do stwierdzenia zgonu w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
- Współpraca w zakresie polityki społecznej z jednostkami organizacyjnym działającymi w sferze pomocy społecznej.
- W zakresie obronności:
- Organizowanie i przeprowadzenie kwalifikacji wojskowej.
- Współpraca z terenowymi organami administracji wojskowej.
- Sporządzanie planów obronnych, w tym opracowuje, aktualizuje plan operacyjny funkcjonowania Powiatu Braniewskiego.
- Opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji Planu Akcji Kurierskiej.
- Uzgadnianie planów akcji kurierskiej Gmin z terenu Powiatu Braniewskiego.
- Organizowanie i przeprowadzenia akcji kurierskiej.
- Opracowanie i bieżąca aktualizacja dokumentacji stałego dyżuru na czas zagrożenia bezpieczeństwa i wojny.
- Organizowanie pełnienia stałego dyżuru na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny,
- Prowadzenie dokumentacji Zastępczych Miejsc Szpitalnych i rozwinięcia bazy szpitalnej na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.
- Nadzór i kontrola samorządów w zakresie realizacji zadań obronnych.
- Reklamowanie z urzędu i na wniosek żołnierzy rezerwy od obowiązku pełnienia służby wojskowej oraz prowadzenia stosownej dokumentacji.
- Tworzenie bazy danych w zakresie HNS i CIMIC dla potrzeb wojsk sojuszniczych, sił zbrojnych, które stacjonują na terytorium powiatu lub przemieszczają się tranzytem.
- Realizowanie zadań wynikających z wypełniania funkcji państwa gospodarzy (HNS) w ramach współdziałania struktur obronnych NATO.
- Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu.
- Organizacja i przygotowanie systemu kierowania Starosty na czas zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny.
- Planowanie przygotowań obronnych, ochrony zdrowia i gotowości działań w przypadku nadzwyczajnych zagrożeń bezpieczeństwa państwa i wojny.
- Organizowanie szkoleń merytorycznych pracowników samorządów w zakresie spraw obronnych.
- Współdziałanie w wyznaczaniu miejsc do likwidacji niewybuchów i niewypałów.
- Zbieranie danych i sporządzanie sprawozdań z zakresu spraw obronnych na potrzeby Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie.
- Opracowywanie zarządzeń i wytycznych Starosty z zakresu spraw obronnych wg potrzeb.
- Opracowywanie stosownych sprawozdań i informacji merytorycznych.
- Analizowanie potrzeb oraz planowanie środków finansowych na realizację zadań obronnych.
- Bieżące prowadzenie dokumentacji w zakresie spraw obronnych.
- W zakresie obrony cywilnej:
- Sporządzanie planów obrony cywilnej w tym opracowanie i bieżąca aktualizacja Planu Obrony Cywilnej Powiatu.
- Uzgadnianie planów obrony cywilnej Gmin z terenu Powiatu Braniewskiego.
- Opracowanie i bieżąca aktualizacja Planu Ochrony Zabytków.
- Uzgadnianie planów ochrony zabytków Gmin z terenu Powiatu Braniewskiego.
- Zbieranie danych i sporządzanie sprawozdań z zakresu obrony cywilnej na potrzeby Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie.
- Prowadzenie dokumentacji i bazy danych budowli ochronnych i ujęć wody.
- Dokonywanie oceny stanu przygotowań obrony cywilnej.
- Prowadzenie ewidencji:
a) formacji obrony cywilnej jednostek organizacyjnych,
b) systemu wykrywania i alarmowania,
c) syren i systemów alarmowych,
d) urządzeń specjalnych do usuwania skażeń chemicznych,
e) środków chemicznych do likwidacji skażeń,
f) zespołów prądotwórczych. - Prowadzenie i bieżące aktualizowanie planu działania i dokumentacji Powiatowego Ośrodka Analizy Danych i Alarmowania.
- Organizowanie treningów, ćwiczeń i szkoleń w zakresie System Wykrywania i Alarmowania oraz udział w powiatowych i wojewódzkich treningach.
- Współudział w organizacji i przeprowadzeniu powiatowej olimpiady wiedzy o obronie cywilnej.
- Sporządzanie zbiorczych inwentaryzacji sprzętu obrony cywilnej.
- Zaopatrywanie formacji obrony cywilnej w sprzęt, środki techniczne i umundurowanie niezbędne do wykonywania zadań obrony cywilnej.
- Współudział w planowaniu, organizowaniu i koordynowaniu szkoleń oraz ćwiczeń obrony cywilnej.
- Nadzór i kontrola samorządów w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej.
- Opracowanie zarządzeń i wytycznych Szefa Obrony Cywilnej wg potrzeb.
- Planowanie rocznych zamierzeń i opracowywanie wytycznych dla Gmin w zakresie spraw obrony cywilnej.
- Wykonywanie przedsięwzięć wynikających z planu operacyjnego funkcjonowania powiatu.
- Analizowanie potrzeb oraz planowanie środków finansowych na realizację zadań obrony cywilnej.
- Bieżące prowadzenie dokumentacji w zakresie obrony cywilnej.
- W zakresie informacji niejawnych:
- Zapewnienie ochrony informacji niejawnych.
- Zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne.
- Kontrola ochrony informacji niejawnych oraz przestrzegania przepisów o ochronie tych informacji.
- Opracowanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji Starosty planu ochrony informacji niejawnych w Starostwie.
- prowadzenie szkoleń w zakresie informacji niejawnych.
- Prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających.
- Prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych oraz osób, którym odmówiono wydania oświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto.
- Nadzór i organizacja pracy kancelarii zwanej dalej „Kancelarią niejawną”, w której są przetwarzane materiały niejawne o klauzuli „poufne” i „zastrzeżone” komórek organizacyjnych.
- Prowadzenie kancelarii niejawnej.
- Prowadzenie stosownych rejestrów.
- Udostępnianie lub wydawanie dokumentów osobom posiadającym poświadczenie bezpieczeństwa.
- Egzekwowanie zwrotu dokumentów zawierających informacje niejawne.