W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Braniewie
Plac Józefa Piłsudskiego 2
14-500 Braniewo

 

tel. +48 55 644 02 00, +48 55 644 02 04
fax. +48 55 644 02 05

 

e-mail: starostwo@powiat-braniewo.pl

skrzynki podawcze ePUAP:

/m98k61msum/skrytka

/m98k61msum/SkrytkaESP

 

www: https://powiat-braniewo.pl

 

REGON: 170818102

 

kod TERYT 2802

Nieodpłatna pomoc prawna - Jaką pomoc prawną można uzyskać?

NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA

 

Nieodpłatna, czyli darmowa pomoc prawna obejmuje:
  1. poinformowanie osoby o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub

  2. wskazanie sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub

  3. sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub

  4. nieodpłatną mediację, lub

  5. sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Zakres możliwych do uzyskania informacji dotyczy różnych dziedzin prawa, między innymi: prawa cywilnego, karnego, spraw administracyjnych, ubezpieczenia społecznego, spraw rodzinnych, prawa pracy, a także prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Pomoc nie obejmuje spraw z zakresu prawa: celnego, dewizowego, handlowego, działalności gospodarczej z wyjątkiem przygotowywania do jej rozpoczęcia.

 

NIEODPŁATNE PORADNICTWO OBYWATELSKIE

Nieodpłatne, czyli darmowe poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.

Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.   
 
 
EDUKACJA PRAWNA  
  1. Edukacja prawna obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
    1) prawach i obowiązkach obywatelskich,
    2) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej,
    3) mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów,
    4) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa,
    5) dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego.

  2. Zadania, mogą być realizowane w formach, które w szczególności polegają na:
    1) opracowaniu informatorów i poradników, 
    2) prowadzeniu otwartych wykładów i warsztatów,
    3) rozpowszechnianiu informacji za pośrednictwem środków masowego przekazu, 
    4) lub innych zwyczajowo przyjętych form komunikacji, 
    5) lub prowadzeniu kampanii społecznych.
UDOGODNIENIA DLA OSÓB ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI 

Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, mogą uzyskać poradę prawną lub obywatelską także: 
  1. poza lokalem punktu, np. w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób (w takim przypadku oświadczenie o przysługującym prawie do darmowej pomocy prawnej lub obywatelskiej odbiera osobiście osoba udzielająca porad).
  2. lub przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, takich jak telefon lub komunikatory internetowe.
JAK TO ZROBIĆ

Krok 1. Potrzebę zapewnienia udogodnień, o których mowa powyżej należy zgłosić staroście podczas umawiania wizyty, pod numerem telefonu: 55 644 02 08.
Krok 2. Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub obywatelskiej należy złożyć staroście, w formie papierowej lub elektronicznej:
1) oświadczenie wraz z uzasadnieniem potrzeby otrzymania porady na odległość,
2) poinformować o dostępnych środkach porozumiewania się na odległość (telefon, komunikator internetowy). 
Krok 3. Radca prawny lub doradca obywatelski, po otrzymaniu informacji o złożeniu przez Państwa oświadczenia, skontaktuje się z Państwem w umówionym terminie, pod wskazany w zgłoszeniu numer telefonu lub komunikator. 
 
 
UPRAWNIENI DO UZYSKANIA NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ LUB NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO 
  1. Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie kierowana jest do wszystkich osób, które nie mają możliwości opłacenia kosztów odpłatnej pomocy prawnej. 
  2. Przysługuje także przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, czyli takim, którzy nie zatrudniali innych osób w ciągu ostatniego roku. 
  3. Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego usytuowanych w lokalach, uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych.
  4. Osoby ze szczególnymi potrzebami np. znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, mają możliwość skorzystania z porad w zmienionej lokalizacji lub z porad zdalnych.
  5. W przypadku zagrożenia epidemicznego starosta podejmuje decyzję o wyborze sposobu udzielania nieodpłatnej pomocy, spośród następujących:
    1) porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu, albo
    2) osobiście w punkcie, albo
    3) osobiście w punkcie lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu.

 

 TRYB UDZIELANIA NPP I NPO

 

Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, w tym także nieodpłatnej mediacji odbywa się przez 5 dni w tygodniu, przez 4 godziny dziennie, w każdym punkcie. Przyjęć dokonuje się według kolejności zgłoszeń, po uprzednim umówieniu terminu wizyty (kobiety w ciąży przyjmowane są poza kolejnością).
  1. Termin wizyty należy ustalić:
    telefonicznie – poprzez specjalny powiatowy numer do zapisów; 55 644 02 08,
    elektronicznie – przy pomocy formularza dostępnego na stronie https://zapisy-np.ms.gov.pl,
    osobiście – stawiając się w Starostwie Powiatowym w Braniewie, Plac Józefa Piłsudskiego 2, (II piętro, pokój 310).
  2. W wyznaczonym terminie należy zgłosić się do wybranego podczas rejestracji punktu. 
  3. W punkcie, osoba udzielająca porady poprosi o okazanie dowodu tożsamości i wypełnienie oświadczenia o uprawnieniu do uzyskania darmowej pomocy prawnej. 
  4. Przedsiębiorca dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku oraz wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegają się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
  5. Po uzyskaniu porady, wraz z osobą udzielającą porady, należy wypełnić kartę pomocy.
  6. Można anonimowo przekazać opinię odnośnie udzielonej porady i wrzucić do urny, do czego Państwa zachęcam.

 

KATEGORIE SPRAW Z ZAKRESU NPP LUB NPO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ 

 

Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje w zakresie: 
  • prawa pracy,
  • przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
  • prawa cywilnego,
  • spraw karnych,
  • spraw administracyjnych,
  • ubezpieczenia społecznego,
  • spraw rodzinnych,
  • spraw spadkowych,
  • spraw mieszkaniowych,
  • spraw związanych z pracą,
  • spraw roszczeniowych z tytułu wyrządzonej szkody,
  • prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  • innych.

Powiadom znajomego