Nieodpłatna pomoc prawna - Jaką pomoc prawną można uzyskać?
NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA
-
poinformowanie osoby o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
- wskazanie sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
- sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
- nieodpłatną mediację, lub
-
sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne, czyli darmowe poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje również nieodpłatną mediację.
- Edukacja prawna obejmuje działania edukacyjne zmierzające do zwiększenia świadomości prawnej społeczeństwa, dotyczące w szczególności upowszechniania wiedzy o:
1) prawach i obowiązkach obywatelskich,
2) działalności krajowych i międzynarodowych organów ochrony prawnej,
3) mediacji oraz sposobach polubownego rozwiązywania sporów,
4) możliwościach udziału obywateli w konsultacjach publicznych oraz procesie stanowienia prawa,
5) dostępie do nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. - Zadania, mogą być realizowane w formach, które w szczególności polegają na:
1) opracowaniu informatorów i poradników,
2) prowadzeniu otwartych wykładów i warsztatów,
3) rozpowszechnianiu informacji za pośrednictwem środków masowego przekazu,
4) lub innych zwyczajowo przyjętych form komunikacji,
5) lub prowadzeniu kampanii społecznych.
Osoby ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się, mogą uzyskać poradę prawną lub obywatelską także:
- poza lokalem punktu, np. w miejscu zamieszkania tych osób lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego lub w innym miejscu dostosowanym do potrzeb tych osób (w takim przypadku oświadczenie o przysługującym prawie do darmowej pomocy prawnej lub obywatelskiej odbiera osobiście osoba udzielająca porad).
- lub przy użyciu środków porozumiewania się na odległość, takich jak telefon lub komunikatory internetowe.
Krok 1. Potrzebę zapewnienia udogodnień, o których mowa powyżej należy zgłosić staroście podczas umawiania wizyty, pod numerem telefonu: 55 644 02 08.
Krok 2. Przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub obywatelskiej należy złożyć staroście, w formie papierowej lub elektronicznej:
1) oświadczenie wraz z uzasadnieniem potrzeby otrzymania porady na odległość,
2) poinformować o dostępnych środkach porozumiewania się na odległość (telefon, komunikator internetowy).
-
Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie kierowana jest do wszystkich osób, które nie mają możliwości opłacenia kosztów odpłatnej pomocy prawnej.
-
Przysługuje także przedsiębiorcom prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą, czyli takim, którzy nie zatrudniali innych osób w ciągu ostatniego roku.
-
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego usytuowanych w lokalach, uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych.
-
Osoby ze szczególnymi potrzebami np. znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osoby doświadczające trudności w komunikowaniu się, mają możliwość skorzystania z porad w zmienionej lokalizacji lub z porad zdalnych.
-
W przypadku zagrożenia epidemicznego starosta podejmuje decyzję o wyborze sposobu udzielania nieodpłatnej pomocy, spośród następujących:1) porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu, albo2) osobiście w punkcie, albo3) osobiście w punkcie lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu.
TRYB UDZIELANIA NPP I NPO
-
Termin wizyty należy ustalić:telefonicznie – poprzez specjalny powiatowy numer do zapisów; 55 644 02 08,elektronicznie – przy pomocy formularza dostępnego na stronie https://zapisy-np.ms.gov.pl,osobiście – stawiając się w Starostwie Powiatowym w Braniewie, Plac Józefa Piłsudskiego 2, (II piętro, pokój 310).
-
W wyznaczonym terminie należy zgłosić się do wybranego podczas rejestracji punktu.
-
W punkcie, osoba udzielająca porady poprosi o okazanie dowodu tożsamości i wypełnienie oświadczenia o uprawnieniu do uzyskania darmowej pomocy prawnej.
-
Przedsiębiorca dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku oraz wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis oraz pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, otrzymanej w roku, w którym ubiegają się o nieodpłatną pomoc prawną oraz otrzymanej w ciągu dwóch poprzedzających ją lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie.
-
Po uzyskaniu porady, wraz z osobą udzielającą porady, należy wypełnić kartę pomocy.
-
Można anonimowo przekazać opinię odnośnie udzielonej porady i wrzucić do urny, do czego Państwa zachęcam.
KATEGORIE SPRAW Z ZAKRESU NPP LUB NPO ORAZ EDUKACJI PRAWNEJ
Uprawnieni będą mogli uzyskać informacje w zakresie:
- prawa pracy,
- przygotowania do rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- prawa cywilnego,
- spraw karnych,
- spraw administracyjnych,
- ubezpieczenia społecznego,
- spraw rodzinnych,
- spraw spadkowych,
- spraw mieszkaniowych,
- spraw związanych z pracą,
- spraw roszczeniowych z tytułu wyrządzonej szkody,
- prawa podatkowego z wyłączeniem spraw podatkowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- innych.