Procedura "Zgłoszenia zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego"
Informacje ogólne na temat dokonywania zgłoszeń zewnętrznych
naruszeń prawa przez Sygnalistów
Procedura
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, została wprowadzona Procedura „Zgłoszenia zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego”.
Procedura w wersji elektronicznej jest dostępna na stronie BIP Starostwa w zakładce „Sygnalista” w treściach dotyczących zgłoszeń zewnętrznych.
Zgodnie z Procedurą, istnieje możliwość poinformowania o wszelkich działaniach lub zaniechaniach występujących w jednostkach organizacyjnych Powiatu Braniewskiego, które są niezgodne z prawem lub mają na celu obejście prawa, dotyczących:
- korupcji,
- zamówień publicznych,
- usług, produktów i rynków finansowych,
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu,
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
- bezpieczeństwa transportu,
- ochrony środowiska,
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
- bezpieczeństwa żywności i pasz,
- zdrowia i dobrostanu zwierząt,
- zdrowia publicznego,
- ochrony konsumentów,
- ochrony prywatności i danych osobowych,
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczpospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
- konstytucyjnych wolności oraz praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi powyżej.
Uwaga !!!
Nie będą rozpatrywane i nie będą traktowane jako zgłoszenia zewnętrzne:
- informacje niepochodzące od Sygnalisty,
- informacje nie zawierające informacji o naruszeniu prawa,
- informacje anonimowe - które w przypadku zawierania informacji o naruszeniu prawa, będą rozpatrywane na zasadach ogólnych przepisów prawa.
Kto może być Sygnalistą
Sygnalista lub osoba zgłaszająca to osoba fizyczna, która zgłasza posiadane informacje na temat naruszeń, które uzyskała w kontekście związanym z wykonywaną przez nią pracą, w tym m.in.:
- pracownik
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- prokurent,
- akcjonariusz lub wspólnik,
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
- stażysta,
- wolontariusz,
- praktykant.
Jak zgłosić naruszenie prawa
Zgłaszający w celu przekazania zgłoszenia ma prawo skorzystać z poniższych kanałów zgłoszenia:
- zgłoszenie pisemne w postaci elektronicznej na adres skrzynki mailowej:
sygnalista@powiat-braniewo.pl
z tytułem maila „Zgłoszenie zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego” - zgłoszenie pisemne w postaci papierowej na adres:
Starostwo Powiatowe w Braniewie, Plac Józefa Piłsudskiego 2, 14-500 Braniewo,
z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego”
Uwaga !!!
- Wybór postaci zgłoszenia zależy od Sygnalisty i pozostaje on niezmienny od momentu dokonania zgłoszenia do zakończenia postępowania wywołanego tym zgłoszeniem.
- Dla zabezpieczenia kręgu uprawnionych do przetwarzania danych osobowych oraz innych danych zawartych w zgłoszeniu, w przypadku przesłanych na adres Starostwa zgłoszeń dokonywanych w postaci papierowej, Zgłaszający jest odpowiedzialny za umieszczenie na kopercie dopisku „Zgłoszenie zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego”.
- Należy w treści zgłoszenia podawać adres do kontaktu, ponieważ wskazany przez Sygnalistę adres na kopercie lub adres skrzynki mailowej z którego wpłynęła korespondencja, nie będą traktowane w sposób dorozumiany jako adres do kontaktu.
Zgłoszenie zawiera:
- imię i nazwisko Sygnalisty,
- adres do kontaktu Sygnalisty, zależnie od wybranej postaci zgłoszenia: adres do korespondencji papierowej lub adres skrzynki mailowej,
- dane pozwalające ustalić kontekst związany z pracą,
- dane osoby, co do której ma uzasadnione podstawy sądzić, że dopuściła się naruszenia prawa będącego przedmiotem zgłoszenia, jeżeli posiada informacje w tym zakresie,
- wymienioną w Procedurze kategorię naruszenia prawa, opis naruszenia prawa oraz jego datę (wszelkie informacje o naruszeniu prawa, które mogą mieć związek ze zgłoszeniem lub mogą pomóc w ustaleniu okoliczności sprawy i osób odpowiedzialnych za naruszenie prawa, w tym ewentualne dowody na poparcie opisywanych okoliczności).
Uwaga !!!
- Pomocniczo na stronie BIP Starostwa w zakładce „Sygnalista” w treściach dotyczących zgłoszeń zewnętrznych, wskazujemy wzór formularza zgłoszenia zewnętrznego do wykorzystania.
Tryb postępowania po zgłoszeniu – charakter działań następczych
W ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszenia ustala się:
- czy nie zachodzą okoliczności wyłączające stosowanie Procedury i Ustawy
- czy zgłoszenie stanowi informację o naruszeniu prawa
- czy zgłoszenie stanowi informację o naruszeniu prawa w dziedzinie należącej do zakresu działania Zarządu Powiatu
- czy osobę dokonującą zgłoszenia można uznać za Sygnalistę
Jeżeli zgłoszenie stanowi informację o naruszeniu prawa w dziedzinie nie należącej do zakresu działania Zarządu Powiatu:
- ustala się właściwość innego organu publicznego do podjęcia działań następczych
- przekazuje się zgłoszenie do właściwego organu publicznego niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia
- w uzasadnionych przypadkach przekazuje się zgłoszenie nie później niż w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia
- informuje się Sygnalistę o fakcie przekazania zgłoszenia, chyba że nie podał on adresu do kontaktu
Jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa, odstępuje się od przekazania zgłoszenia i jego dalszego rozpoznawania. W takim przypadku, podaje się osobie dokonującej zgłoszenia ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia, chyba że nie podała ona adresu do kontaktu.
Jeżeli osoba dokonująca zgłoszenia nie jest Sygnalistą, odstępuje się od dalszego rozpoznawania zgłoszenia w trybie Procedury i przekazuje się je do Sekretariatu Starostwa, celem ewentualnego dalszego procedowania na podstawie ogólnych przepisów prawa. W takim przypadku, podaje się osobie dokonującej zgłoszenia ustalenia ze wstępnej weryfikacji zgłoszenia, chyba że nie podała ona adresu do kontaktu.
Tryb postępowania mający zastosowanie w przypadku zgłoszenia zewnętrznego obejmuje:
- przyjęcie zgłoszenia zewnętrznego
- dokonanie wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego
- rozpatrzenie zgłoszenia zewnętrznego
- ewentualnie niezwłoczne przekazanie zgłoszenia zewnętrznego do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych
- podejmowanie działań następczych z zachowaniem należytej ostrożności
- przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej
Organ publiczny przesyła sygnaliście niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia zewnętrznego, potwierdzenie jego otrzymania, chyba że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie lub nie podał adresu do kontaktu lub organ publiczny ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zagroziłoby ochronie tożsamości sygnalisty.
Organ publiczny może zwrócić się do sygnalisty, na podany przez niego adres do kontaktu, o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu. Jeżeli sygnalista sprzeciwia się przesłaniu żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji lub ich przesłanie może zagrozić ochronie jego tożsamości, organ publiczny odstępuje od żądania wyjaśnień lub dodatkowych informacji.
W uzasadnionych przypadkach w celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego organ publiczny może przekazać zgłoszenie zewnętrzne jednostce organizacyjnej nadzorowanej przez organ.
Organ publiczny przekazuje bez zbędnej zwłoki właściwym instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii Europejskiej informacje zawarte w zgłoszeniu zewnętrznym w celu prowadzenia działań następczych w trybie stosowanym przez takie instytucje, organy lub jednostki, jeżeli przewidują to przepisy odrębne.
Organ publiczny może nie podjąć działań następczych w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia przez tego samego lub innego sygnalistę, nie zawarto istotnych nowych informacji na temat naruszeń w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym. Organ publiczny informuje sygnalistę o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia – pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty.
Organ publiczny przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
W uzasadnionych przypadkach Organ publiczny przekazuje Sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym Sygnalisty przed upływem podstawowego terminu.
Organ publiczny informuje sygnalistę także o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek zgłoszenia zewnętrznego.
Ochrona Sygnalisty
Zgłaszający podlega ochronie pod warunkiem, że:
- miał uzasadnione podstawy sądzić, że będące przedmiotem zgłoszenia informacje o naruszeniu prawa są prawdziwe w momencie dokonywania zgłoszenia,
- dokonał zgłoszenia zgodnie z Procedurą, zgodnie z przepisami prawa, w dobrej wierze i w interesie publicznym.
Zgłaszający dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub dokonujący zgłoszenia stanowiącego nadużycie prawa nie podlegają ochronie przewidzianej w Procedurze.
Ochronie nie podlegają również Zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Od chwili dokonania zgłoszenia nie mogą być podejmowane działania odwetowe, ani próby lub groźby zastosowania takich działań wobec:
- Sygnalisty,
- osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia,
- osoby powiązanej z Sygnalistą,
- osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.
Działania odwetowe to bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania, w kontekście związanym z pracą, które są spowodowane zgłoszeniem naruszenia prawa i które naruszają lub mogą naruszać prawa lub wyrządzać nieuzasadnioną szkodę, w tym poprzez bezpodstawne inicjowanie postępowań.
Środki ochrony prawnej
Wobec Sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
Sygnalista, wobec którego dopuszczono się działań odwetowych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji przez Sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od Sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego.
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z zastrzeżeniem art. 5 ustawy o sygnalistach, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, Sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
Uzyskanie informacji będących przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
Sygnalista nie można zrzec się praw określonych w Rozdziale 2 ustawy o ochronie sygnalistów, w którym ustanowiono zakaz działań odwetowych i środki ochrony prawnej, ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nieprawdziwych informacji.
Postanowienia aktów prawnych, o których mowa w art. 9 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy tj.: układów zbiorowych pracy i porozumień zbiorowych oraz regulaminów i statutów, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, nie obowiązują.
Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy lub które kształtują prawa i obowiązki stron stosunku pracy, w zakresie, w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
Postanowienia umów oraz innych aktów, na podstawie których jest świadczona praca lub usługa, są dostarczane towary lub jest dokonywana sprzedaż, w zakresie w jakim bezpośrednio lub pośrednio wyłączają lub ograniczają prawo do dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego lub przewidują stosowanie środków odwetowych, są nieważne.
Przepisy Rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów, w którym ustanowiono zakaz działań odwetowych i środki ochrony prawnej, stosuje się odpowiednio do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej Sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność Sygnalisty lub go zatrudniającej.
Przepisy Rozdziału 2 ustawy o ochronie sygnalistów, w którym ustanowiono zakaz działań odwetowych i środki ochrony prawnej, stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy informację o naruszeniu prawa zgłoszono do odpowiednich instytucji, organu lub jednostki organizacyjnej Unii Europejskiej w trybie właściwym do dokonywania takich zgłoszeń.
Poufna porada prawna dla osoby rozważającej dokonanie zgłoszenia zewnętrznego jest możliwa po kontakcie z Sekretarzem Powiatu Braniewskiego.
Warunki ochrony Sygnalisty przed ponoszeniem odpowiedzialności za naruszenie poufności
Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z zastrzeżeniem art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
Zgodnie z art. 5 ustawy o ochronie sygnalistów, przepisów tej ustawy nie stosuje się do informacji objętych:
- przepisami o ochronie informacji niejawnych;
- tajemnicą związaną z wykonywaniem zawodów medycznych oraz prawniczych;
- tajemnicą narady sędziowskiej;
- postępowaniem karnym – w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.
Przepisów ustawy o ochronie sygnalistów nie stosuje się do naruszeń prawa w zakresie zamówień w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu art. 7 pkt 36 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów tej ustawy, umów offsetowych zawieranych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 2014 r. o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa oraz innych środków podejmowanych w celu ochrony podstawowych lub istotnych interesów bezpieczeństwa państwa na podstawie art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dane osobowe
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdują się na stronie BIP Starostwa w zakładce: „Sygnalista”.
Procedura uniemożliwia uzyskanie dostępu osobom nieupoważnionym do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości Sygnalisty, osoby której dotyczy zgłoszenie oraz osób trzecich wymienionych w zgłoszeniu.
Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość tych osób.
Zasady poufności
Procedura uniemożliwia uzyskanie dostępu osobom nieupoważnionym do informacji objętych zgłoszeniem oraz zapewnia ochronę poufności tożsamości Sygnalisty oraz osób trzecich wymienionych w zgłoszeniu. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość tych osób.
Dla pełnej ochrony tożsamości Sygnalisty oraz osób trzecich wymienionych w zgłoszeniu, a także zabezpieczenia informacji zawartych w zgłoszeniu, w przypadku przesłanych na adres Zarządu zgłoszeń dokonywanych w postaci papierowej, Sygnalista jest obowiązany umieścić na zamkniętej kopercie dopisek „Zgłoszenie zewnętrzne – Zarząd Powiatu Braniewskiego”.
Dane osobowe zawarte w zgłoszeniu przetwarzane są w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia działań następczych. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia nie są zbierane, a w razie ich przypadkowego zebrania, usuwa się je w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym okresie dane osobowe są usuwane, a dokumenty niszczone, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.
Zabezpieczenia stosowane przez organ publiczny polegają na:
- przyjęciu kanałów przyjmowania zgłoszeń, zapewniających kompletność, poufność i integralność danych, w tym ich zabezpieczenie przed dostępem osób nieupoważnionych
- dopuszczeniu do przetwarzania danych osobowych w ramach zgłoszeń zewnętrznych wyłącznie upoważnionych pracowników urzędu obsługującego organ publiczny, wyznaczonych na podstawie kwalifikacji zawodowych, w szczególności wiedzy fachowej na temat prawa i praktyk w dziedzinie ochrony danych oraz umiejętności wypełniania powierzonych zadań
- pracownicy są obowiązani do zachowania tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, które uzyskali w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowania działań następczych, także po ustaniu stosunku pracy
- pracownicy przeszli specjalistyczne szkolenie w zakresie realizacji zadań, związanych z przyjmowaniem i weryfikacją zgłoszeń zewnętrznych lub podejmowaniem działań następczych
Zasady przetwarzania danych osobowych
Dane osobowe Sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba że za wyraźną zgodą Sygnalisty.
Powyższego nie stosuje się w przypadku, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
Przed dokonaniem ujawnienia, organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym Sygnalistę, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
Organ publiczny, po otrzymaniu zgłoszenia, przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia lub podjęciem działań następczych oraz dokumenty związane z tym zgłoszeniem są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Po tym okresie usuwa się dane osobowe oraz niszczy dokumenty związane ze zgłoszeniem, chyba że dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych w Starostwie Powiatowym w Braniewie
W Starostwie Powiatowym w Braniewie wprowadzono procedurę, na podstawie której można skutecznie zgłaszać informacje o naruszeniu prawa w tym podmiocie publicznym w systemie zgłoszeń wewnętrznych.
Procedura dostępna jest na stronie BIP Starostwa w zakładce „Sygnalista” w treściach dotyczących zgłoszeń wewnętrznych.
Dane kontaktowe Rzecznika Praw Obywatelskich
Dane kontaktowe znajdują się pod linkiem: https://bip.brpo.gov.pl/pl/node