Wydział Geodezji, Kartografii i Nieruchomości, dane kontaktowe i zadania
Dane kontaktowe:
Starostwo Powiatowe w Braniewie
Wydział Geodezji, Kartografii i Nieruchomości
Plac Piłsudskiego 2, 14-500 Braniewo
II piętro, pokój 301, 302, 303
tel. 55 644 02 47, faks: 55 644 02 05
mail: geodezja@powiat-braniewo.pl
geodezja.wypisy@powiat-braniewo.pl
Prowadzenie ewidencji gruntów i budynków - 55 644 02 44, 55 644 02 45
Wyłączenie gruntów rolnych z produkcji i rekultywacja - 55 644 02 49
Udostępnianie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków - 55 644 02 50
Udostępnianie dokumentów z ewidencji gruntów i budynków oraz archiwum zakładowego -
55 644 02 19
Gospodarka nieruchomościami - 55 644 02 51
Naczelnik Wydziału, Geodeta Powiatowy - Halina Bakan - 55 644 02 47
Wykaz spraw i sposób ich załatwiania
Zadania Wydziału Geodezji, Kartografii i Nieruchomości:
- W zakresie prowadzenia powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym ewidencji gruntów i budynków, gleboznawczej klasyfikacji gruntów i geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu:
- Przyjmowanie, potwierdzanie i ewidencjonowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i prac kartograficznych.
- Określanie warunków technicznych dla zgłaszanych prac geodezyjnych i kartograficznych.
- Udostępnianie kopii materiałów zasobu do zgłoszonych prac i naliczanie opłat.
- Wydawanie licencji dotyczących możliwości wykorzystania udostępnionych materiałów zasobu.
- Przyjmowanie zawiadomień o zakończeniu prac geodezyjnych lub prac kartograficznych.
- Weryfikacja zbiorów danych lub innych materiałów stanowiących wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych pod względem zgodności z przepisami prawa i sporządzanie protokołów z weryfikacji.
- Przyjmowanie zbiorów danych i innych materiałów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i ewidencjonowanie tego zasobu.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie odmowy przyjęcia zbiorów danych lub innych materiałów sporządzonych przez wykonawców prac, w przypadku negatywnego wyniku weryfikacji.
- Wyłączanie z zasobu geodezyjnego i kartograficznego materiałów oraz klasyfikacja i kwalifikacja tych materiałów.
- Udostępnianie kopii materiałów zasobu i udzielanie informacji zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym.
- Prowadzenie spraw związanych z zakładaniem i modernizacją baz danych ewidencji gruntów i budynków.
- Utrzymywanie operatu ewidencyjnego w stanie aktualności.
- Wprowadzanie do bazy danych ewidencji gruntów i budynków zmian wynikających z: prawomocnych orzeczeń sądowych, aktów notarialnych, ostatecznych decyzji administracyjnych, aktów normatywnych, opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, zawierających wykazy zmian danych ewidencyjnych, dokumentacji architektoniczno – budowlanej gromadzonej i przechowywanej przez organy administracji publicznej, ewidencji publicznej prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów.
- Wprowadzanie, zgłoszonych przez właścicieli gruntów i budynków, a w odniesieniu do gruntów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego przez inne osoby fizyczne lub prawne, w których władaniu znajdują się grunty i budynki lub ich części, udokumentowanych zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
- Przeprowadzanie postępowań administracyjnych w sprawie aktualizacji operatu ewidencyjnego.
- Występowanie z żądaniem dostarczenia dokumentów w celu wprowadzenia zmian w operacie ewidencji gruntów i budynków.
- Wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie odmowy aktualizacji operatu ewidencyjnego.
- Zawiadamianie stron oraz organów podatkowych o wprowadzonych zmianach w operacie ewidencji gruntów i budynków.
- Udostępnianie danych z rejestru ewidencji gruntów i budynków i naliczanie opłat.
- Sporządzanie gminnych i powiatowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
- Zapewnienie określonym podmiotom nieodpłatnego dostępu do bazy danych ewidencji gruntów i budynków bez prawa ich udostępniania osobom trzecim.
- Archiwizacja danych ewidencyjnych, które utraciły swoją aktualność.
- Ochrona danych ewidencyjnych przed ich utratą, zniszczeniem, niepożądaną modyfikacją, nieuprawnionym do nich dostępem i ujawnieniem.
- Przekazywanie wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru geodezyjnego i kartograficznego kopii baz danych ewidencyjnych.
- Przeprowadzanie okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych.
- Programowanie prac geodezyjnych i kartograficznych wynikających z prowadzenia ewidencji.
- Wszczynanie na wniosek właścicieli gruntów lub z urzędu postępowania w sprawie aktualizacji klasyfikacji gruntów.
- Zlecanie prac klasyfikacyjnych.
- Orzekanie o zatwierdzeniu ponownej klasyfikacji gruntów.
- Zakładanie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, zwanej dalej GESUT.
- Aktualizowanie danych zgromadzonych w bazie danych GESUT.
- Udostępnianie danych zawartych w bazie GESUT.
- Wydawanie decyzji administracyjnych o wyłączeniu z geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu danych o sieciach, położonych na gruntach znajdujących się w wyłącznym władaniu podmiotu władającego siecią.
- Tworzenie, prowadzenie i udostępnianie bazy danych rejestru cen i wartości nieruchomości.
- Tworzenie, prowadzenie i udostępnianie bazy danych szczegółowych osnów geodezyjnych.
- Zakładanie i prowadzenie dla terenów miast oraz zwartych zabudowanych i przeznaczonych pod zabudowę obszarów wiejskich, bazy danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach :1:500, 1:1000, 1: 2000, 1:5000.
- Tworzenie metadanych opisujących zbiory danych przestrzennych, w zakresie prowadzonych baz.
- Przeprowadzanie powszechnej taksacji nieruchomości oraz opracowanie i prowadzenie map i tabel taksacyjnych dotyczących nieruchomości.
- W zakresie koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu:
- Przyjmowanie wniosków i dokumentów dotyczących usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
- Organizowanie narad koordynacyjnych i sporządzanie protokołów z narad.
- Sporządzanie odpowiednich adnotacji na dokumentacji projektowej.
- Ustalanie opłat za uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.
- W zakresie geodezyjnych osnów szczegółowych poziomych i wysokościowych:
- Opracowywanie warunków technicznych i udzielanie zamówień.
- Zatwierdzanie projektów osnów.
- Bieżące i końcowe kontrole techniczne oraz odbiory wykonywanych prac.
- W zakresie ochrony znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych:
- Sprawdzanie stanu znaków i ich konserwowanie.
- Regulowanie przysługujących odszkodowań lub wynagrodzeń.
- Usuwanie pozostałości po zniszczonych znakach.
- Wnioskowanie o ustalenie i ukaranie sprawców zniszczonych znaków.
- W zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa i Powiatu:
- Prowadzenie ewidencji zasobu nieruchomości obejmującej również nieruchomości oddane w użytkowanie wieczyste.
- Sporządzanie planów wykorzystania zasobu, w tym również nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste.
- Zbywanie za zgodą wojewody nieruchomości wchodzących w skład zasobu Skarbu Państwa oraz zbywanie nieruchomości z zasobu mienia powiatowego.
- Przekazywanie nieruchomości Skarbu Państwa w trwały zarząd państwowym jednostkom organizacyjnym oraz nieruchomości powiatu w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym powiatu.
- Wydzierżawianie, wynajmowanie i użyczanie nieruchomości.
- Wykonywanie czynności związanych z naliczaniem opłat z tytułu użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, dzierżaw i najmu nieruchomości.
- Podejmowanie czynności w postępowaniu sądowym w sprawach o własność lub inne prawa rzeczowe na nieruchomości, o zapłatę należności za korzystanie z nieruchomości, o roszczenia ze stosunku najmu i dzierżawy, o stwierdzenie nabycia spadku oraz nabycia własności przez zasiedzenie.
- Składanie wniosków o założenie księgi wieczystej dla nieruchomości Skarbu Państwa lub powiatu oraz o wpis w księdze wieczystej.
- Sporządzanie rocznych sprawozdań z gospodarowania nieruchomościami zasobu Skarbu Państwa i przekazywanie ich wojewodzie.
- Orzekanie o wygaśnięciu prawa trwałego zarządu.
- Przygotowywanie opracowań geodezyjno – prawnych i przygotowywanie wycen nieruchomości.
- Zlecanie podziałów działek i innych prac geodezyjnych związanych z gospodarowaniem nieruchomościami.
- Organizowanie przetargów na sprzedaż, najem i dzierżawę nieruchomości.
- Prowadzenie spraw związanych z dozorem i bieżącym utrzymaniem nieruchomości.
- Współpraca z innymi organami, które na mocy odrębnych przepisów gospodarują nieruchomościami Skarbu Państwa, a także z właściwymi jednostkami samorządu terytorialnego.
- Przekształcanie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, wydawanie zaświadczeń potwierdzających przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności tych gruntów oraz określanie wysokości opłat z tytułu przekształcenia.
- Dokonywanie darowizny lub zamiany nieruchomości pomiędzy Skarbem Państwa a jednostkami samorządu terytorialnego.
- Przygotowywanie planów dochodów i wydatków z tytułu realizowanych zadań z zakresu gospodarki nieruchomościami.
- Sporządzanie okresowych inwentaryzacji nieruchomości.
- Sporządzanie wykazów należnych opłat rocznych, przypisów czynszów i innych należności wynikających z gospodarowania nieruchomościami.
- W zakresie wywłaszczania nieruchomości:
- Prowadzenie postępowań oraz orzekanie o wywłaszczeniu nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a także ustalanie wysokości odszkodowania.
- Orzekanie o zwrocie wywłaszczonych nieruchomości niewykorzystanych na cel określony w decyzji.
- Orzekanie o ograniczeniu sposobu korzystania z nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu.
- Orzekanie o czasowym zajęciu nieruchomości oraz ustalanie odszkodowania z tego tytułu.
- W zakresie regulowania stanów prawnych nieruchomości:
- Realizacja zadań wynikających z przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników indywidualnych i członków ich rodzin.
- Orzekanie o nadaniu na własność działki zabudowanej budynkami stanowiącymi odrębny od gruntu przedmiot własności (wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego przekazanego na Skarb Państwa w zamian za rentę) na rzecz właściciela budynków.
- Orzekanie o nadaniu na własność działki osobie, której przysługuje prawo dożywotniego użytkowania z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa.
- Orzekanie o nadaniu własności działki i budynków osobom, którym przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z nich z tytułu przekazania gospodarstwa rolnego na Skarb Państwa.
- Przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej do wydania przez wojewodę decyzji stwierdzających nabycie z mocy prawa nieruchomości rolnych na rzecz gminy, na terenie których są położone.
- Realizacja przepisów ustawy o ujawnianiu w księgach wieczystych prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego.
- Sporządzenie wykazów nieruchomości, które na mocy odrębnych przepisów przeszły na własność Skarbu Państwa albo własność jednostek samorządu terytorialnego, a także nie stanowiących własności Skarbu Państwa albo własności jednostek samorządu terytorialnego określonych nieruchomości zabudowanych na cele mieszkaniowe.
- Sporządzanie sprawozdań z realizacji obowiązków w zakresie ujawniania prawa własności nieruchomości w księgach wieczystych.
- Realizacja zadań związanych z reformą oraz ochroną i regulowaniem własności osadniczych gospodarstw chłopskich na obszarze Ziem Odzyskanych.
- Realizacja zadań wynikających z ustawy o nabywaniu nieruchomości przez Cudzoziemców.
- Realizacja zadań wynikających z ustaw o stosunku państwa do kościołów.
- W zakresie ochrony gruntów rolnych i leśnych:
- Określanie warunków i wyłączanie gruntów rolnych i leśnych z produkcji.
- Gospodarowanie wierzchnią, próchniczą warstwą gleby.
- Zapobieganie degradacji gruntów.
- Prowadzenie okresowych badań skażenia gleb.
- Rekultywacja i zagospodarowywanie gruntów zdewastowanych i zdegradowanych.
- Nakładanie kar za samowolne wyłączenie gruntów rolnych z produkcji.
- Przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego w przypadku nie wykonywania obowiązków określonych w ustawie.
- Sporządzanie sprawozdań z zakresu gruntów wyłączonych i zrekultywowanych.
- Gospodarowanie powiatowym zasobem nieruchomości, a w szczególności:
- Prowadzenie spraw i procedur związanych z najmem, dzierżawą i użyczeniem.
- Prowadzenie procedur związanych z wyrażaniem zgody na zawarcie przez jednostkę organizacyjną umowy dzierżawy lub najmu na okres powyżej trzech lat.
- Prowadzenie ewidencji nieruchomości oraz dokumentacji związanej z obrotem nieruchomościami.
- Prowadzenie dokumentacji środków trwałych dotyczących nieruchomości.
- Bieżące utrzymanie i dozór nieruchomości.
- Sporządzanie planu wykorzystania nieruchomości oraz sprawozdań z zarządu nieruchomościami.