W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Starostwo Powiatowe w Braniewie
Plac Józefa Piłsudskiego 2
14-500 Braniewo

 

tel. +48 55 644 02 00, +48 55 644 02 04
fax. +48 55 644 02 05

 

e-mail: starostwo@powiat-braniewo.pl

skrzynki podawcze ePUAP:

/m98k61msum/skrytka

/m98k61msum/SkrytkaESP

 

www: https://powiat-braniewo.pl

 

REGON: 170818102

 

kod TERYT 2802

XI/117/11

Szczegóły
jakiego organu Rady Powiatu Braniewskiego
z dnia
w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowo - wychowawczych prowadzonych na terenie Powiatu Braniewskiego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji
na podstawie art. 12 pkt 1 i pkt 11, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, Dz., poz. 1592 z późn. zm.) art. 90 ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz.2572 z późn. zm. ) Rada Powiatu Braniewskiego uchwala, co następuje:
status uchwały obowiązująca
Uchwała opublikowana w
Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego z dnia poz. Nr 1
Uchwała Nr XI/117/11
Rady Powiatu Braniewskiego
z dnia 26 października 2011 roku

w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla niepublicznych szkół i placówek oświatowo - wychowawczych prowadzonych na terenie Powiatu Braniewskiego oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystania udzielonej dotacji
Na podstawie art. 12 pkt 1 i pkt 11, art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 roku Nr 142, Dz., poz. 1592 z późn. zm.) art. 90 ust.4 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 roku Nr 256, poz.2572 z późn. zm. ) Rada Powiatu Braniewskiego uchwala, co następuje:

§1.
 
Ilekroć w dalszych przepisach mowa bez bliższego określenia o:
 
  1. organie prowadzącym – należy przez to rozumieć osobę prawną lub osobę fizyczną prowadzącą na terenie Powiatu Braniewskiego  szkołę lub placówkę niepubliczną,
  2. organie dotującym – należy przez to rozumieć organ udzielający dotacji oraz dokonujący kontroli prawidłowości  jej wykorzystania, to jest Powiat Braniewski,
  3. szkole - należy przez to rozumieć  należącą do systemu oświaty szkołę niepubliczną o uprawnieniach szkoły publicznej, w której nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki i jest ona wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez Starostę Braniewskiego,
  4. placówce - należy przez to rozumieć niepubliczne szkolne schronisko młodzieżowe, wpisane do ewidencji, o której mowa w pkt 3,
  5. stawce dotacji - należy przez to rozumieć miesięczną wysokość dotacji w przeliczeniu na jednego ucznia lub na jedno miejsce noclegowe,
  6. uczniach - należy przez to rozumieć również  słuchaczy, a w przypadku szkolnych schronisk młodzieżowych również  miejsca noclegowe,
  7. wydatkach bieżących -należy przez to rozumieć wydatki bieżące określone w ustawie o finansach publicznych,
  8. ustawie o systemie oświaty -należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (Dz.U. z 2004 roku, Nr 256, poz.2572 ze zm.),
  9. ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz.1240 ze zm.),
§2.
 
Ustala się tryb udzielania i rozliczania oraz zakres kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Powiatu Braniewskiego:
 
  1. szkołom niepublicznym o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki,
  2. placówkom, o których mowa w §1 pkt 4 umożliwiającym rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
§3.
 
  1. Podstawę obliczenia dotacji dla szkoły o uprawnieniach szkoły publicznej, w której nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki stanowi 50% kwoty bieżących wydatków ustalonych w budżecie powiatu dla szkół publicznych tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez Powiat Braniewski, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.
  2. W przypadku braku na terenie Powiatu Braniewskiego szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji jest  50% kwoty wydatków bieżących ustalonych dla szkół publicznych danego typu lub rodzaju w budżecie najbliższego powiatu, w przeliczeniu na jednego ucznia, oraz rzeczywista liczba uczniów w szkole.
§4.
 
  1. Placówkom, o których mowa w §2 pkt 2 niniejszej uchwały, dotacje przykazywane są na każde miejsce noclegowe w wysokości równej kwocie przewidzianej na jedno miejsce noclegowe w części oświatowej subwencji ogólnej dla Powiatu Braniewskiego.
  2. Dotacja przysługuje tylko w tych miesiącach w roku, w których schronisko prowadzi działalność.
§5.
 
Dotacji udziela się na rok kalendarzowy i służy ona dofinansowaniu realizacji zadań szkoły lub placówki w zakresie kształcenia wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Dotacje mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkoły lub placówki.
 
§6.
 
  1. Warunkiem udzielenia dotacji jednostkom, o których mowa w §2 pkt 1 i 2 niniejszej uchwały, jest złożenie przez organ prowadzący, nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji, wniosku o dotację (wzór stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały).
  2. Niepubliczne szkolne schronisko młodzieżowe do wniosku, o którym mowa w ust. 1 obowiązane jest dołączyć oświadczenie, że dane podane we wniosku o dotację są zgodne z ostatnim sprawozdaniem Głównego Urzędu Statystycznego KT -1. Sprawozdanie o wykorzystaniu turystycznego obiektu zbiorowego zakwaterowania.
§7.
 
  1. Dotacja wypłacana jest w dwunastu częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy dotowanej szkoły lub placówki.
  2. Liczba uczniów, na których przysługuje dotacja nie może być wyższa od zaplanowanej liczby uczniów wskazanej przez organ prowadzący we wniosku, o którym mowa w §6 ust. 1.
  3. Organ prowadzący sporządza i przekazuje organowi dotującemu – nie później niż w ciągu 10 dni po upływie każdego miesiąca - miesięczne rozliczenie otrzymanej części dotacji za miesiąc poprzedni (wzór stanowi załącznik nr 2 do niniejszej uchwały).
§8.
 
  1. Organ dotujący może dokonać kontroli rozliczenia, o którym mowa w § 7 ust. 3 pod względem prawidłowości i zgodności danych w nim zawartych z danymi:
    a) zawartymi we wniosku o udzielenie dotacji,
    b)zawartymi w rozliczeniach składanych odpowiednio za  poprzednie miesiące rozliczeniowe,
    c) wskazanymi w dokumentacji organizacyjnej, dokumentacji finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania szkoły. 
  2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1 organ dotujący na piśmie wskazuje uchybienia. 
  3. Organ prowadzący w terminie 5 dni od dnia otrzymania pisma, o którym mowa w ust.2, przekazuje organowi dotującemu korektę miesięcznego rozliczenia uwzględniającą wskazane uchybienia wraz z wyjaśnieniem przyczyn powstałych nieprawidłowości, albo potwierdza prawidłowość danych wskazanych jako uchybienia uzasadniając swoje stanowisko. 
  4. Organ dotujący przekazuje dotowanej jednostce miesięczną część dotacji za kolejny miesiąc w wysokości uwzględniającej aktualną liczbę uczniów podaną w rozliczeniu, o którym mowa w § 7 ust. 3.
§9.
 
  1. Do czasu ustalenia przez ministra właściwego do spraw finansów wysokości kwoty części oświatowej subwencji oraz otrzymania od ministra właściwego do spraw oświaty informacji o założeniach przyjętych do skalkulowania wysokości subwencji oświatowej należnej Powiatowi Braniewskiemu przy obliczaniu miesięcznej części dotacji placówkom, o których mowa w §2 pkt 2, pod uwagę bierze się stawkę dotacji obowiązującą w roku poprzednim.
  2. Organ dotujący dokonuje rozliczenia wypłaconych kwot dotacji za okres, w którym dotacja wypłacana była w oparciu o stawkę dotacji obowiązującą w roku poprzednim, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym Powiat Braniewski otrzymał informacje, o której mowa w ust.1
  3. W przypadku, gdy przekazana kwota dotacji jest niższa od kwoty wynikającej z rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, organ dotujący powiększa część dotacji przekazywaną w miesiącu następującym po miesiącu, w którym dokonywane było rozliczenie o różnice pomiędzy tymi kwotami.
  4. W przypadku, gdy przekazana kwota dotacji jest wyższa od kwoty wynikającej z rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, organ dotujący pomniejsza część dotacji przekazywaną w miesiącu następującym po miesiącu, w którym dokonywane było rozliczenie o różnice pomiędzy tymi kwotami.
§10.
 
  1. Niepublicznym szkolnym schroniskom młodzieżowym miesięczna część dotacji wypłacana jest, z zastrzeżeniem ust. 3, w wysokości określonej: stawka dotacji pomnożona przez liczbę miejsc noclegowych w dotowanej jednostce wykazanej  rozliczeniu za poprzedni miesiąc.
  2. Dotowanym jednostkom, o których mowa w §2 pkt 1 niniejszej uchwały, miesięczne części dotacji wypłacane są z zastrzeżeniem ust. 3, w wysokości określonej iloczynem: stawka dotacji pomnożona przez liczbę uczniów w dotowanej jednostce wykazanej w rozliczeniu za poprzedni miesiąc.
  3. W przypadku stwierdzenia przez organ dotujący, że faktyczna liczba uczniów w dotowanej jednostce lub liczba miejsc noclegowych jest inna niż liczba uczniów lub liczba miejsc noclegowych  według której wypłacono miesięczną część dotacji, kolejna miesięczna część dotacji korygowana jest o różnicę pomiędzy wypłaconą, a należną kwotą dotacji.
§11.
 
  1. Organ prowadzący sporządza i przekazuje organowi dotującemu roczne rozliczenie wykorzystania dotacji w terminie nie później niż do dnia 10 stycznia roku następującego po roku, którego rozliczenie dotyczy (wzór stanowi załącznik nr 3 do niniejszej uchwały).
  2. W przypadku zaprzestania działalności lub likwidacji szkoły lub placówki, podmiot prowadzący zobowiązany jest złożyć roczne rozliczenie wykorzystania dotacji za okres działalności w danym roku w terminie 15 dniu od daty zaprzestania działalności.
  3. Organ dotujący dokonuje rozliczenia dotacji za okres roczny w terminie do dnia 10 lutego roku następującego po roku, w którym udzielona była dotacja.
  4. Z zastrzeżeniem ust. 5 rozliczenie, o którym mowa w ust. 3, dokonywane jest w oparciu o stawkę dotacji wyliczoną na podstawie ustalonych w uchwale budżetowej na dzień 31 grudnia roku, w którym udzielana była dotacja, wydatków bieżących ponoszonych w odpowiedniego typu i rodzaju szkole publicznej prowadzonej przez Powiat Braniewski, a w przypadku braku na terenie Powiatu Braniewskiego szkoły publicznej danego typu i rodzaju, w oparciu o kwotę wydatków bieżących ustalonych dla szkół publicznych danego typu lub rodzaju w budżecie najbliższego powiatu i liczbę uczniów w dotowanej jednostce w poszczególnych miesiącach.
  5. Rozliczenie, o którym mowa w ust. 3 dla placówek, o których mowa w §2 pkt 2 niniejszej uchwały, polega na porównaniu przekazanych kwot dotacji z kwotami wyliczonymi w oparciu o wysokość ostatecznych kwot części oświatowej subwencji ogólnej należnej Powiatowi Braniewskiemu i podaną w rozliczeniu, o którym mowa w ust. 1 liczbę miejsc noclegowych w dotowanej placówce w poszczególnych miesiącach.
  6. W przypadku, gdy w wyniku rozliczeń, o których mowa w ust. 3 wystąpi:
    a) niedopłata dotacji – wyrównanie dotacji za rok poprzedni, organ dotujący przekaże do końca lutego,
    b) nadpłata dotacji – zaliczana będzie w poczet dotacji udzielanych w roku, w którym dokonano rozliczenia dotacji. W przypadku braku takiej możliwości organ dotujący zobowiąże organ dotowany do zwrotu nadpłaconej dotacji.
§12.
 
Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, pobrana nienależnie lub w nadmiernej wysokości, podlega zwrotowi do budżetu Powiatu Braniewskiego wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. Decyzję w sprawie zwrotu dotacji wydaje starosta. Organem odwoławczym od decyzji jest właściwe miejscowo samorządowe kolegium odwoławcze.
 
§13.
 
  1. Organowi dotującemu przysługuje prawo kontroli prawidłowości wykorzystania wypłaconej dotacji.
  2. Kontrola, o której mowa w ust. 1, obejmuje sprawdzenie zgodności wykorzystania udzielonej dotacji z celami określonymi w art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty i danych zawartych w składanych miesięcznych rozliczeniach ze stanem faktycznym.
  3. Kontrolę przeprowadza się na podstawie upoważnienia wydanego przez Starostę Braniewskiego.
  4. Upoważnienie do kontroli udzielane jest w formie pisemnej i określa:
    a) imię, nazwisko i stanowisko służbowe osoby upoważnionej do przeprowadzenia kontroli,
    b) nazwę jednostki kontrolowanej,
    c) rodzaj i przedmiotowy zakres kontroli,
    d) czas jej trwania.
  5. Bezpośrednio przed przystąpieniem do czynności kontrolnych kontrolujący przedkłada kierownikowi jednostki kontrolowanej upoważnienie do przeprowadzenia kontroli, informuje o przedmiocie kontroli i planowanym czasie jej trwania oraz dokonuje wpisu w książce kontroli jednostki kontrolowanej. 
  6. Czynności kontrolne przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz w miejscach i czasie wykonywania jej zadań. Postępowanie kontrolne lub poszczególne czynności mogą również być przeprowadzane w siedzibie kontrolującego.
§14.
 
  1. Kierownik jednostki kontrolowanej ma obowiązek przedłożyć na żądanie kontrolującego stosowne dokumenty (w szczególności dokumentację organizacyjną, dokumentację finansową i dokumentację przebiegu nauczania) oraz umożliwić sporządzanie kopii, odpisów i wyciągów z dokumentów.
  2. Kierownik jednostki kontrolowanej zapewnia kontrolującym warunki i środki niezbędne do sprawnego przeprowadzenia kontroli, a w szczególności:
    a) niezwłocznie przedstawia żądane dokumenty i materiały,
    b) zapewnia terminowe udzielanie wyjaśnień przez pracowników jednostki,
    c) zapewnia warunki techniczno - organizacyjne niezbędne do przeprowadzenia kontroli. 
  3. W przypadku, gdy kierownik jednostki kontrolowanej uchyla się od kontroli lub utrudnia jej prowadzenie, w szczególności poprzez nie przedstawienie żądanych przez kontrolującego dokumentów, bądź niezgodne z prawdą informowanie o wykonaniu zaleceń pokontrolnych, kontrolujący informuje o tym fakcie Starostę.
§15.
 
  1. Protokół kontroli powinien zawierać:

    a) nazwę jednostki kontrolowanej,
    b) czas prowadzenia kontroli,
    c) imiona, nazwiska oraz stanowiska służbowe osób przeprowadzających kontrolę,
    d) określenie przedmiotu kontroli,
    e) termin poprzedniej kontroli oraz stopień realizacji zaleceń pokontrolnych,
    f) ustalenia z przebiegu kontroli,
    g) określenie wydanych w toku kontroli wniosków i zaleceń,
    h) informację o prawie zgłoszenia pisemnych zastrzeżeń i wyjaśnień do treści protokołu w ciągu 7 dni od daty jego podpisania,
    i) wyszczególnienie załączników,
    j) określenie ilości egzemplarzy i podanie komu je dostarczono,
    k) dane o liczbie egzemplarzy protokołu kontroli wraz ze wzmianką doręczeniu jednego egzemplarza kierownikowi jednostki kontrolowanej,
    l) datę i miejsce podpisania protokołu,
    m) informację o odmowie podpisania protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej i jej przyczynach.

  2. Każda strona protokołu winna być parafowana przez kontrolującego i kierownika jednostki kontrolowanej. Powinna też mieć nr porządkowy.
§16.
 
  1. Przeprowadzone czynności kontrolne dokumentuje się protokołem pokontrolnym.
  2. Protokół z kontroli sporządza się w ciągu 14 dni od dnia zakończenia kontroli.
  3. Protokół kontroli powinien być napisany w sposób zwięzły i przejrzysty oraz ujmować fakty kontrolne.
  4. Jeżeli w wyniku kontroli zostały stwierdzone nieprawidłowości w działalności należy sporządzić zalecenia pokontrolne.
  5. W przypadku sformułowania w protokole uwag, wniosków bądź zaleceń pokontrolnych, protokół przedkłada się do podpisu kierownikowi jednostki kontrolowanej oraz Staroście lub osobie przez niego upoważnionej.
  6. Kierownik jednostki kontrolowanej może odmówić podpisania protokołu, składając pisemne wyjaśnienie przyczyn odmowy.
  7. Odmowa podpisania protokołu przez kierownika jednostki kontrolowanej nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby kontrolujące i nie wstrzymuje toku dalszych czynności kontrolnych. Informację o odmowie podpisania i jej przyczynach zamieszcza się w protokole.
  8. Kierownik jednostki kontrolowanej zobowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni, wykonać zalecenia pokontrolne, jak również w tym terminie pisemnie powiadomić Starostę o podjętych działaniach.
§17.
 
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Braniewskiego.
 
§18.
 
Traci moc Uchwała Nr XXXVII/195/09 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 30 października 2009 roku w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji niepublicznym szkołom o uprawnieniach szkół publicznych, w których nie jest realizowany obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, dla których organem prowadzącym jest organ inny niż Powiat Braniewski.
 
§19.
 
Uchwała wchodzi w życie po 14 dniach od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko – Mazurskiego, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2012 roku.


do pobrania:

Wniosek o udzielenie dotacji
Rozliczenie dotacji
Roczne rozliczenie dotacji


uchwała straciła moc w związku z podjęciem Uchwały Nr XXX/282/13
Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 26 kwietnia 2013 roku

 

Załączniki

Powiadom znajomego