IX/85/11
jakiego organu | Rady Powiatu Braniewskiego |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego |
na podstawie | art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku Nr 157 poz. 1240 z późniejszymi zmianami ) i art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn.zm) Rada Powiatu uchwala, co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Rady Powiatu Braniewskiego
z dnia 27 czerwca 2011 roku
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego
Na podstawie art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku Nr 157 poz. 1240 z późniejszymi zmianami ) i art. 53 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1592 z późn.zm) Rada Powiatu uchwala, co następuje:
- Budżet Powiatu Braniewskiego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na dany rok budżetowy. Przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały, należą do wyłącznej kompetencji Zarządu Powiatu.
- Zarząd Powiatu w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy podejmuje uchwałę w sprawie opracowania materiałów planistycznych i informacji służących do opracowania założeń na rok budżetowy, określając zakres i szczegółowość materiałów informacyjnych.
- Do opracowania materiałów i informacji, o których mowa w ust. 2 są zobowiązani kierownicy wszystkich jednostek organizacyjnych powiatu oraz kierownicy wydziałów i samodzielne stanowiska w Starostwa Powiatowego.
- W terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy Zarząd Powiatu informuje Przewodniczącego Rady Powiatu i Przewodniczących Komisji Rady, o przystąpieniu do prac nad projektem uchwały budżetowej i przyjmowaniu wniosków budżetowych.
- Termin składania wniosków budżetowych i materiałów planistycznych służących do opracowania projektu uchwały budżetowej upływa z dniem 20 października każdego roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Na podstawie prognozy dochodów Powiatu i zestawienia obligatoryjnych wydatków Powiatu oraz złożonych wniosków budżetowych Zarząd Powiatu opracowuje projekt budżetu Powiatu w formie projektu uchwały budżetowej , uwzględniającej zasady ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych.
- Zarząd Powiatu Braniewskiego przedkłada projekt budżetu powiatu wraz z objaśnieniami w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
- Regionalnej Izbie Obrachunkowej – celem zaopiniowania.
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) planowane dochody budżetu powiatu, które są sporządzane w szczegółowości pełnej klasyfikacji
budżetowej z podziałem na dochody: bieżące i majątkowe,
2) planowane wydatki budżetu powiatu, które są sporządzane w szczegółowości pełnej klasyfikacji
budżetowej z podziałem na wydatki: bieżące i majątkowe,
3) kwotę planowanego deficytu albo kwotę planowanej nadwyżki budżetu powiatu wraz ze źródłami
pokrycia deficytu budżetu powiatu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu powiatu,
4) kwotę planowanych przychodów i rozchodów budżetu powiatu,
5) plan rzeczowo-finansowy zadań inwestycyjnych i zakupów inwestycyjnych,
6) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów
wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku
o finansach publicznych,
7) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą
umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez powiat,
8) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań
zleconych powiatowi odrębnymi ustawami w szczegółowości pełnej klasyfikacji budżetowej,
9) dochody dotyczące dotacji, w tym pomocy finansowej, związanych z realizacją zadań powiatu,
uzyskiwanych na podstawie umów lub porozumień między jednostkami samorządu
terytorialnego,
10) zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu powiatu,
11) plan dochodów rachunku dochodów jednostek, o których mowa w art. 223 ust. 1 ustawy z dnia
27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, oraz wydatków nimi finansowanych.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów
wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 roku o
finansach publicznych,
2) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie powiatu polegających na
przeniesieniach planowanych wydatków na przeniesień wydatków na wynagrodzenia i pochodne od
wynagrodzeń między paragrafami i rozdziałami o ile nie powodują zwiększenia planowanych
wydatków na wynagrodzenia z pochodnymi,
3) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do dokonywania zmian w budżecie powiatu polegających na
przeniesieniach planowanych wydatków majątkowych, dotyczących zadań nie ujętych w Wieloletniej
Prognozie Finansowej, między rozdziałami i paragrafami w ramach działu klasyfikacji budżetowej,
4) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazania uprawnień kierownikom jednostek organizacyjnych
powiatu do dokonywania w ich planach finansowych przeniesień planowanych wydatków między
paragrafami w ramach rozdziału klasyfikacji budżetowej,
5) upoważnienie dla Zarządu Powiatu do przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym
powiatu do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach
następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające
płatności wykraczają poza rok budżetowy,
6) inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu powiatu.
3. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej powinno zawierać:
1) omówienie dochodów z poszczególnych źródeł,
2) omówienie poszczególnych rodzajów wydatków, w tym:
a) wydatków bieżących,
b) wydatków majątkowych, ze wskazaniem w szczególności:
- nazwy przedsięwzięcia,
- roku rozpoczęcia i zakończenia przedsięwzięcia,
- planowanych kosztów przedsięwzięcia,
- nakładów do poniesienia w roku budżetowym;
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych ze
spłatami rat kredytów (pożyczek), potencjalnych spłat wynikających z udzielonych poręczeń, a także
przypadających w danym roku budżetowym wykupów papierów wartościowych emitowanych przez
powiat.
- Przewodniczący Rady Powiatu niezwłocznie przesyła do zaopiniowania komisjom stałym Rady Powiatu przedłożony przez Zarząd Powiatu Braniewskiego projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem.
- Komisje stałe Rady odbywają posiedzenia, na których wyrażają w formie pisemnej opinie o projekcie budżetu. Komisje stałe proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu wskazują źródła jego finansowania wraz z uzasadnieniem proponowanych zmian.
- Opinie komisji stałych Rady przedstawiane są Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
- Komisja Budżetu i Rozwoju Gospodarczego w oparciu o przedstawione opinie i wnioski pozostałych komisji Rady, w terminie do 5 grudnia formułuje ostateczną opinię wraz z proponowanymi zmianami do projektu uchwały budżetowej. W posiedzeniu Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego uczestniczą przewodniczący innych komisji.
- Ostateczna, pisemna opinia Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego o projekcie uchwały budżetowej przekazywana jest Przewodniczącemu Rady Powiatu i Zarządowi Powiatu w terminie do 7 grudnia.
- Zarząd Powiatu po zapoznaniu się z ostateczna opinią Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego ustosunkowuje się do niej i dokonuje ewentualnej zmiany w projekcie uchwały budżetowej.
- Bez zgody Zarządu Powiatu Braniewskiego, Rada Powiatu nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej , zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu .
- Rada Powiatu nie może uchwalić budżetu, w którym planowane wydatki bieżące są wyższe niż planowane dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych i wolne środki, o których mowa w art.217 ust. pkt 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
- Rada Powiatu uchwałę budżetową podejmuje przed końcem roku, poprzedzającego rok budżetowy a w szczególnie uzasadnionych przypadkach, nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego.
- Do czasu uchwalenia budżetu powiatu przez Radę Powiatu podstawą gospodarki finansowej Powiatu jest projekt budżetu przedstawiony Radzie Powiatu.
Porządek sesji budżetowej powinien zawierać:
- przedstawienie przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem,
- przedstawienie przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
- przedstawienie opinii przez Przewodniczącego Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego, uwzględniającej opinie pozostałych komisji rady,
- odczytanie przez Przewodniczącego Zarządu Powiatu stanowiska Zarządu Powiatu Braniewskiego w sprawie opinii Komisji ,
- dyskusję nad projektem uchwały budżetowej,
- głosowanie nad uchwałą budżetową.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.