Uchwała nr 723/23
jakiego organu | Zarządu Powiatu Braniewskiego |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | ustalenia wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2024 rok |
na podstawie | § 1 ust. 2 Uchwały nr IX/85/11 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 czerwca 2011 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego, Zarząd Powiatu Braniewskiego uchwala co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Uchwała Nr 723/23
Zarządu Powiatu Braniewskiego
z dnia 27 września 2023 roku
w sprawie ustalenia wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2024 rok
Na podstawie § 1 ust. 2 Uchwały nr IX/85/11 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 czerwca 2011 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego, Zarząd Powiatu Braniewskiego uchwala co następuje:
§ 1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej powiatu na 2024 rok przyjmuje się następujące wskaźniki ekonomiczne:
1) Dochody własne, z wyjątkiem dochodów z tytułu sprzedaży mienia, planuje się na poziomie 106,6 % przewidywanego wykonania 2023 roku.
2) Wydatki bieżące mające charakter stały, związane z zakupem materiałów i usług planuje się na poziomie 100 % przewidywanego wykonania 2023 roku.
3) W planowanych wydatkach bieżących nie należy uwzględniać wydatków jednorazowych, na które jednostki otrzymały dodatkowe środki w ciągu roku budżetowego.
4) Wynagrodzenia pracowników jednostek organizacyjnych powiatu, z wyjątkiem pracowników podlegających przepisom ustawy Karta Nauczyciela oraz pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych, planuje się na poziomie 100 % wynagrodzeń tych pracowników na dzień 30 września 2023 roku z uwzględnieniem zmian związanych z wypłatą nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz ze zmianami związanymi ze wzrostem najniższego wynagrodzenia.
Naliczenie i zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na wzrost wynagrodzeń osobowych wraz z pochodnymi tej grupy pracowników zostanie dokonane po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów informacji o planowanej wstępnie kwocie subwencji i wysokości udziałów w podatkach PIT i CIT na 2024 rok.
5) Wynagrodzenia pracowników podlegających przepisom ustawy Karta Nauczyciela planuje się na poziomie 100 % na dzień 01 października 2023 roku, z uwzględnieniem przepisów ustawy Karta Nauczyciela i zatwierdzonych planów organizacyjnych na rok szkolny 2023/2024.
6) Fundusz nagród dla pracowników administracji i obsługi jednostek organizacyjnych powiatu planuje się na poziomie 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych tej grupy pracowników.
Przewiduje się możliwość zwiększenia Funduszu nagród o oszczędności powstałe w wyniku długotrwałych zwolnień lekarskich pracowników. Zwiększenie Funduszu nagród może nastąpić na uzasadniony wniosek kierownika jednostki i za zgodą Zarządu Powiatu.
7) Wpłaty na PPK finansowane przez podmiot zatrudniający planuje się w wysokości 1,5 % wynagrodzeń brutto osób, które przystąpiły do programu.
8) Naliczenia odpisów na ZFŚS w jednostkach organizacyjnych powiatu dokonuje się w wysokości odpisów podstawowych określonych w ustawie z 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych . W przypadku sprawowania opieki socjalnej nad emerytami i rencistami zwiększa się podstawowy odpis na Fundusz miesięcznie o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia na każdego emeryta i rencistę, nad którym pracodawca sprawuje opiekę socjalną.
9) Naliczenia odpisów na ZFŚS dla nauczycieli, nauczycieli będących emerytami, rencistami oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenia kompensacyjne dokonują jednostki sprawujące opiekę socjalną nad uprawnionymi, według obowiązujących przepisów ustawy Karta nauczyciela,
§ 2. 1. Jednostki organizacyjne powiatu opracowują propozycje planów finansowych, obejmujących dochody i wydatki planowane na 2024 rok na formularzach planistycznych według wzorów:
a) Nr 1 – propozycja planu dochodów na 2024 rok,
b) Nr 2 – propozycja planu wydatków na 2024 rok,
c) Nr 2a – propozycje planu wynagrodzeń na 2024 rok,
d) Nr 3 – zestawienie planowanych inwestycji i zakupów inwestycyjnych wraz z montażem finansowym przedsięwzięć,
e) Nr 4 – planowane wydatki na programy i projekty ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
2. Część tabelaryczną należy bezwzględnie uzupełnić o część opisową zawierającą informacje dotyczące:
a) w zakresie dochodów – wskazanie źródeł ich uzyskania oraz szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących ich wzrost lub spadek (np. zmiana stawek, wprowadzenie świadczenia dodatkowych usług itp.)
b) w zakresie wydatków:
- przy kalkulacji funduszu wynagrodzeń proszę o uwzględnienie wydatków i dochodów uzyskiwanych z tytułu zatrudnienia pracowników, których płace są refundowane tylko na okres trwania dotychczas zawartych umów.
Podstawą do planowania wynagrodzeń osobowych na 2024 rok powinien być stan zatrudnienia zgodny ze statutem lub regulaminami organizacyjnymi jednostek.
- w zakresie wydatków rzeczowych informacja powinna obejmować rodzaje tych wydatków wraz z podaniem czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu - wzrostu lub spadku tych wydatków.
c) w zakresie wydatków inwestycyjnych – w informacji należy wymienić poszczególne rodzaje inwestycji z omówieniem poszczególnych pozycji wykazu.
W propozycjach do planu nie należy uwzględniać ewentualnych zmian organizacyjnych w roku szkolnym 2024/2025.
3. Przy opracowywaniu propozycji, o których mowa w pkt. 1, należy uwzględnić:
1) istniejącą na dzień 30 września 2023 roku sieć jednostek organizacyjnych finansowanych z budżetu powiatu, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do uruchomienia (przejęcia), połączenia, bądź likwidacji po tym dniu;
2) zadania wykonywane przez powiat, nałożone na samorząd powiatowy wg stanu prawnego na dzień 30 września 2023 roku, z uwzględnieniem zmian polegających na ograniczeniu bądź rozszerzeniu zakresu tych zadań planowanych po tym dniu;
3) zatrudnienie wg stanu na dzień 30 września 2023 roku z uwzględnieniem planowanych (do końca 2023 roku i w roku 2024) zmian w stanie zatrudnienia, przy czym planowany wzrost zatrudnienia wymaga szczegółowego uzasadnienia do propozycji;
4) przewidywane wykonanie planu wydatków w 2023 roku jako bazę wyjściową do planu na 2024 rok, przy czym z przewidywanego wykonania wydatków bieżących należy wyłączyć przyznane w 2023 roku zwiększenia wydatków o charakterze jednorazowym oraz wydatki na zadania kończone w roku 2023 (nie wymagające kontynuacji w roku 2024);
5) zasadę, że poziom wydatków bieżących w 2024 r. na działalność jednostek budżetowych oraz na zadania powiatu realizowane przez wydziały (komórki równorzędne) Starostwa Powiatowego, nie przekroczy 100 % kwoty przewidywanego wykonania wydatków zaplanowanych na rok 2023 (ustalonej z zachowaniem zasad zawartych w pkt1);
6) wymogi art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poprzez racjonalizację planowanych wydatków – ograniczenie wydatków bieżących do wydatków obligatoryjnych, zachowaniu zasady celowości i oszczędności zdefiniowanej w art. 44 ustawy o finansach publicznych.
4. Przy planowaniu przedsięwzięć kontynuowanych, należy zachować zgodność kwot, terminów i nomenklatury zadań z przedsięwzięciami zgłoszonymi i ujętymi w załącznikach do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Braniewskiego na lata 2023-2030 (zwanej dalej WPF)
5. Przy zgłaszaniu przedsięwzięć rozpoczynanych w roku 2024 planowanych do realizacji przez powiat należy:
1) oszacować całkowite nakłady planowane do poniesienia na te zadania z podaniem kwot planowanych wydatków w poszczególnych latach trwania przedsięwzięcia;
2) podać informację o możliwych do uzyskania źródłach współfinansowania, w tym o udziale w finansowaniu przedsięwzięcia ewentualnych partnerów;
3) szczegółowo uzasadnić konieczności realizacji przedsięwzięcia.
Przy wyborze przedsięwzięć rozpoczynanych priorytetowo zostaną potraktowane te z nich, które będą mogły uzyskać dofinansowywanie ze środków zewnętrznych oraz na które jest opracowywana wstępna dokumentacja projektowa, bądź wynikają z innych, przedłożonych Zarządowi Powiatu lub instytucji zatwierdzającej wniosków, dokumentów.
§ 3. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych powiatu, służb straży i inspektoratów do złożenia w siedzibie Zarządu Powiatu propozycji do projektów planów finansowych na rok 2024 w terminie do 16 października 2023 roku.
§ 4. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych powiatu do podjęcia działań związanych z dostosowaniem do 31.12.2023 roku regulaminu wynagradzania oraz regulaminu ZFŚS do zmian wprowadzonych niniejszą Uchwałą.
§ 5. Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Skarbnikowi Powiatu.