Uchwała nr 41/24
jakiego organu | Zarządu Powiatu Braniewskiego |
---|---|
z dnia | |
w sprawie | ustalenia wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok |
na podstawie | § 1 ust. 2 Uchwały nr IX/85/11 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 czerwca 2011 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego, Zarząd Powiatu Braniewskiego uchwala co następuje: |
status uchwały | obowiązująca |
Zarządu Powiatu Braniewskiego
z dnia 25 września 2024 roku
w sprawie ustalenia wytycznych do opracowania materiałów planistycznych do projektu uchwały budżetowej na 2025 rok
Na podstawie § 1 ust. 2 Uchwały nr IX/85/11 Rady Powiatu Braniewskiego z dnia 27 czerwca 2011 roku w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej Powiatu Braniewskiego, Zarząd Powiatu Braniewskiego uchwala co następuje:
§ 1. W celu opracowania projektu uchwały budżetowej powiatu na 2025 rok przyjmuje się następujące wskaźniki ekonomiczne:
1) Dochody własne, z wyjątkiem dochodów z tytułu sprzedaży mienia, planuje się na poziomie 105 % przewidywanego wykonania 2024 roku.
2) Wydatki bieżące mające charakter stały, związane z zakupem materiałów i usług planuje się na poziomie 100 % przewidywanego wykonania 2024 roku.
3) W planowanych wydatkach bieżących nie należy uwzględniać wydatków jednorazowych, na które jednostki otrzymały dodatkowe środki w ciągu roku budżetowego.
4) Wynagrodzenia pracowników jednostek organizacyjnych powiatu, z wyjątkiem pracowników podlegających przepisom ustawy Karta Nauczyciela oraz pracowników zatrudnionych w ramach prac interwencyjnych, planuje się na poziomie 100 % wynagrodzeń tych pracowników na dzień 30 września 2024 roku z uwzględnieniem zmian związanych z wypłatą nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz ze zmianami związanymi ze wzrostem najniższego wynagrodzenia. Naliczenie i zabezpieczenia dodatkowych środków finansowych na wzrost wynagrodzeń osobowych wraz z pochodnymi tej grupy pracowników zostanie dokonane po otrzymaniu z Ministerstwa Finansów informacji o planowanej wstępnie kwocie subwencji i wysokości udziałów w podatkach PIT i CIT na 2025 rok.
5) Wynagrodzenia pracowników podlegających przepisom ustawy Karta Nauczyciela planuje się na poziomie 100 % na dzień 01 października 2024 roku, z uwzględnieniem przepisów ustawy Karta Nauczyciela i zatwierdzonych planów organizacyjnych na rok szkolny 2024/2025.
6) Fundusz nagród dla pracowników administracji i obsługi jednostek organizacyjnych powiatu planuje się na poziomie 1% planowanych rocznych wynagrodzeń osobowych tej grupy pracowników. Przewiduje się możliwość zwiększenia Funduszu nagród o oszczędności powstałe w wyniku długotrwałych zwolnień lekarskich pracowników. Zwiększenie Funduszu nagród może nastąpić na uzasadniony wniosek kierownika jednostki i za zgodą Zarządu Powiatu.
7) Wpłaty na PPK finansowane przez podmiot zatrudniający planuje się w wysokości 1,5 % wynagrodzeń brutto osób, które przystąpiły do programu.
8) Naliczenia odpisów na ZFŚS w jednostkach organizacyjnych powiatu dokonuje się w wysokości odpisów podstawowych określonych w ustawie z 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W przypadku sprawowania opieki socjalnej nad emerytami i rencistami zwiększa się podstawowy odpis na Fundusz miesięcznie o 6,25% przeciętnego wynagrodzenia na każdego emeryta i rencistę, nad którym pracodawca sprawuje opiekę socjalną.
9) Naliczenia odpisów na ZFŚS dla nauczycieli, nauczycieli będących emerytami, rencistami oraz nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenia kompensacyjne dokonują jednostki sprawujące opiekę socjalną nad uprawnionymi, według obowiązujących przepisów ustawy Karta Nauczyciela.
§ 2. 1. Jednostki organizacyjne powiatu opracowują propozycje planów finansowych, obejmujących dochody i wydatki planowane na 2025 rok na formularzach planistycznych według wzorów zawartych w Załącznikach do uchwały:
a) Załącznik Nr 1 – propozycja planu dochodów na 2025 rok,
b) Załącznik Nr 2 – propozycja planu wydatków na 2025 rok,
c) Załącznik Nr 2a – propozycje planu wynagrodzeń na 2025 rok,
d) Załącznik Nr 3 – zestawienie planowanych inwestycji i zakupów inwestycyjnych wraz z montażem finansowym przedsięwzięć,
e) Załącznik Nr 4 – planowane wydatki na programy i projekty ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
2. Część tabelaryczną należy bezwzględnie uzupełnić o część opisową zawierającą informacje dotyczące:
a) w zakresie dochodów – wskazanie źródeł ich uzyskania oraz szczegółowe uzasadnienie wraz z podaniem przyczyn powodujących ich wzrost lub spadek (np. zmiana stawek, wprowadzenie świadczenia dodatkowych usług itp.)
b) w zakresie wydatków:
- przy kalkulacji funduszu wynagrodzeń proszę o uwzględnienie wydatków i dochodów uzyskiwanych z tytułu zatrudnienia pracowników, których płace są refundowane tylko na okres trwania dotychczas zawartych umów, podstawą do planowania wynagrodzeń osobowych na 2025 rok powinien być stan zatrudnienia zgodny ze statutem lub regulaminami organizacyjnymi jednostek,
- w zakresie wydatków rzeczowych informacja powinna obejmować rodzaje tych wydatków wraz z podaniem czynników, które spowodowały ewentualną zmianę trendu - wzrostu lub spadku tych wydatków,
c) w zakresie wydatków inwestycyjnych – w informacji należy wymienić poszczególne rodzaje inwestycji z omówieniem poszczególnych pozycji wykazu.
W propozycjach do planu nie należy uwzględniać ewentualnych zmian organizacyjnych w roku szkolnym 2025/2026.
3. Przy opracowywaniu propozycji, o których mowa w ust. 1, należy uwzględnić:
1) istniejącą na dzień 30 września 2024 roku sieć jednostek organizacyjnych finansowanych z budżetu powiatu, z uwzględnieniem jednostek przewidzianych do uruchomienia (przejęcia), połączenia, bądź likwidacji po tym dniu,
2) zadania wykonywane przez powiat, nałożone na samorząd powiatowy wg stanu prawnego na dzień 30 września 2024 roku, z uwzględnieniem zmian polegających na ograniczeniu bądź rozszerzeniu zakresu tych zadań planowanych po tym dniu,
3) zatrudnienie wg stanu na dzień 30 września 2024 roku z uwzględnieniem planowanych (do końca 2024 roku i w roku 2025) zmian w stanie zatrudnienia, przy czym planowany wzrost zatrudnienia wymaga szczegółowego uzasadnienia do propozycji,
4) przewidywane wykonanie planu wydatków w 2024 roku jako bazę wyjściową do planu na 2025 rok, przy czym z przewidywanego wykonania wydatków bieżących należy wyłączyć przyznane w 2024 roku zwiększenia wydatków o charakterze jednorazowym oraz wydatki na zadania kończone w roku 2024 (nie wymagające kontynuacji w roku 2025),
5) zasadę, że poziom wydatków bieżących w 2025 r. na działalność jednostek budżetowych oraz na zadania powiatu realizowane przez wydziały (komórki równorzędne) Starostwa Powiatowego, nie przekroczy 100 % kwoty przewidywanego wykonania wydatków zaplanowanych na rok 2024 (ustalonej z zachowaniem zasad zawartych w pkt. 1),
6) wymogi art. 242 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, poprzez racjonalizację planowanych wydatków – ograniczenie wydatków bieżących do wydatków obligatoryjnych, zachowaniu zasady celowości i oszczędności zdefiniowanej w art. 44 ustawy o finansach publicznych.
4. Przy planowaniu przedsięwzięć kontynuowanych, należy zachować zgodność kwot, terminów i nomenklatury zadań z przedsięwzięciami zgłoszonymi i ujętymi w załącznikach do Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Braniewskiego na lata 2024-2030 (zwanej dalej WPF).
5. Przy zgłaszaniu przedsięwzięć rozpoczynanych w roku 2025 planowanych do realizacji przez powiat należy:
1) oszacować całkowite nakłady planowane do poniesienia na te zadania z podaniem kwot planowanych wydatków w poszczególnych latach trwania przedsięwzięcia,
2) podać informację o możliwych do uzyskania źródłach współfinansowania, w tym o udziale w finansowaniu przedsięwzięcia ewentualnych partnerów,
3) szczegółowo uzasadnić konieczności realizacji przedsięwzięcia.
Przy wyborze przedsięwzięć rozpoczynanych priorytetowo zostaną potraktowane te z nich, które będą mogły uzyskać dofinansowywanie ze środków zewnętrznych oraz na które jest opracowywana wstępna dokumentacja projektowa, bądź wynikają z innych, przedłożonych Zarządowi Powiatu lub instytucji zatwierdzającej wniosków, dokumentów.
§ 3. Zobowiązuje się kierowników jednostek organizacyjnych, służb, inspekcji i straży powiatu braniewskiego, do złożenia w siedzibie Zarządu Powiatu Braniewskiego propozycji do projektów planów finansowych na rok 2025 w terminie do 16 października 2024 roku.
§ 4. Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Skarbnikowi Powiatu.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.